Babacan Liderlik Tarzının Çalışan Görev Performansı ve Duygusal Bağlılık Üzerindeki Etkisi
Citation
Hatipoğlu, Z., Akduman, G., & Demir, B. (2019). Babacan liderlik tarzının çalışan görev performansı ve duygusal bağlılık üzerindeki etkisi.Abstract
Amaç – Bu çalışmanın amacı babacan liderlik tarzının çalışanın görev performansı ve duygusal
bağlılık üzerindeki etkisinin incelemektir.
Yöntem – Araştırmada, olasılığa dayalı olmayan ve herkesi örneğe dahil edilebilme imkanı
sağladığı için çok yaygın kullanılan kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Kolayda
örnekleme yöntemiyle çevrimiçi olarak ulaşılan ve farklı sektörlerde 200 çalışana uygulanan
anket formlarının tamamı örnekleme dahil edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS (Statistical
Package Program for Social Science) 21.0 programı kullanılmıştır. Çarpıklık (Skewness)
katsayısı ölçek puanlarının normallik sınaması için kullanılmıştır. Ölçek puanları normal
dağılım gösterdiği için ölçek ve alt boyut puanlarının cinsiyet ve doğum tarihine (kuşak) göre
karşılaştırılmasında bağımsız iki örneklem t testi; mevcut şirketteki çalışma süresine göre
karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA testinde
anlamlı farklılık görüldüğünde farkın hangi iki grup arasında olduğunu analiz etmek için LSD
post hoc testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki analizi için Pearson korelasyon
analizinden; babacan liderlik tarzının çalışan performansı ve duygusal bağlılık üzerindeki
etkisini analiz etmek için regresyon analizi kullanılmıştır. Analizlerdeki güven aralığı %95’dir.
(p<0,05)
Bulgular – Yapılan istatistiksel analizler doğrultusunda; çalışanların babacan liderlik algılarının
yükselmesinin çalışanın görev performansını artırdığı ve duygusal bağlılıklarını güçlendirdiği
sonucuna ulaşılmıştır. Ancak duygusal bağlılık düzeyinin X kuşağı çalışanlarda Y kuşağı
çalışanlardan daha fazla olduğu ve aynı işyerinde on yıldan daha uzun süre çalışan kişilerin
duygusal bağlılık düzeylerinin daha az kıdemi olan çalışanlara göre daha yüksek seviyede
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Tartışma – Değişen toplum yapısı iş dünyasını ve çalışanların beklentilerini de
değiştirmektedir. Dolayısıyla yöneticilerin ve araştırmacıların bu değişimleri dikkate almaları,
farklı kuşakların beklentilerini anlayarak doğru motivasyon araçları kullanmaları ve kıdeme
bağlı bu duygusal bağlılığın örgüt performansı üzerindeki etkilerini incelemeleri
önerilmektedir.