Özel Eğitim Öğretmenlerinde Negatif Düşüncelerin Tükenmişlik Düzeyi ve İş Doyumu ile İlişkisi
Künye
Artıran, M., Ceren Er, A., & Artıran, H. M. (2019). Özel Eğitim Öğretmenlerinde Negatif Düşüncelerin Tükenmişlik Düzeyi ve İş Doyumu ile İlişkisi. Ilkogretim Online, 18(4).Özet
Bu araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin olumsuz otomatik düşüncelerinin iş doyumu ve
tükenmişlik üzerindeki rolü incelenmiştir. Çalışma, İstanbul ilindeki okullarda çalışan 287 katılımcı ile
gerçekleştirilmiştir. Örneklem kolay örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Çalışma betimsel ve niceliksel
araştırmadır. Tükenmişlik düzeyini belirlemek Maslach Tükenmişlik Ölçeği, iş doyum için Minnesota İş
Doyum Ölçeği ve olumsuz otomatik düşünceleri belirlemek için Otomatik Düşünceler Ölçeği
kullanılmıştır. Veriler değerlendirilirken T-Test, ANOVA, korelasyon ve regresyon analizlerinden
yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin olumsuz otomatik düşüncelerinin,
tükenmişliklerini artırdığı ve iş doyumlarını azaltığı bulgulanmıştır. Sonuçlar incelendiğinde
katılımcıların, cinsiyet, medeni durum, mezuniyet durumu ve ekonomik durum değişkenlerine göre
tükenmişlik düzeyilerinin anlamlı şekilde farklılaştığı; cinsiyet, yaş, mezuniyet durumu ve ekonomik
durum değişkenlerine göre iş doyumlarının anlamlı şekilde farklılaştığı ve cinsiyet, yaş, hizmet süresi,
mezuniyet durumu ve ekonomik durum değişkenlerine göre olumsuz otomatik düşüncelerinin anlamlı
bir şekilde farklılaştığı görülmüştür.