HİZMET İŞLETMELERİNDE STOK MALİYETLERİ VE HİZMETİN STOKLANMASI
Citation
DALOĞLU, P. (2019). HİZMET İŞLETMELERİNDE STOK MALİYETLERİ VE HİZMETİN STOKLANMASI. Journal of Accounting and Taxation Studies, 12(3), 667-687.Abstract
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu (TMSK)’nun, strateji olarak Uluslararası FinansalRaporlama Standartlarını (UFRS) benimsemesinin sebebi, işletmelerin gerçek finansaldurumunu, genel kabul görmüş evrensel standartlar çerçevesinde düzenleyebilmeihtiyacıdır. Mevcut uygulamalar ile muhasebe standartları kıyaslandığında ise bazı kayıtetme, sınıflandırma ve değerleme işlemlerinin farklılaştığı görülmektedir. TMS/ TürkiyeFinansal Raporlama Standartları (TFRS)’nin ilgili standartları ile birlikte, mevcutuygulamalarda yer almayan yeni tanım, kavram ve uygulamalar da ortaya çıkmaktadır. Buuygulamalardan bir tanesi ise faaliyet konusu hizmet üretimi olan işletmelerde, üretimmaliyetlerini oluşturan unsurlar ve hizmetin stoklanmasıdır. İnsanların yaşam standartlarıve ihtiyaçlarının farklılaşması ile birlikte hizmet sektörünün ekonomideki payı ve önemiartmıştır. Bununla birlikte, hizmet üretimi ile mamul üretimi arasındaki farklılıklar veuygun maliyetleme yöntemlerinin belirlenmesi hususu da önem kazanmıştır. Hizmetişletmesinde üretilen ürün somut değildir ve genellikle üretildiği anda satışıgerçekleşmektedir. Hizmetin üretimi ve satışının eş zamanlı olması sebebiyle, Vergi UsulKanunu (VUK) hükümlerinde ve yerleşik muhasebe uygulamalarında hizmetin stok olarakkaydedilmesine ilişkin herhangi bir husus yer almamaktadır. TMS/TFRS’nin ilgilistandartları dikkate alındığında, hizmet üreten işletmelerde, gerekli koşulların mevcutolması halinde hizmetin stoklanabileceği sonucuna ulaşılabilmektedir. Bu çalışmada,hizmetin stoklanabilmesi için gerekli olan koşulları, hizmet stoklarının tanımını ve hizmetstoklarının maliyet unsurlarını, TMS/TFRS’nin ilgili standartları çerçevesinde incelemekamaçlanmıştır.